Prodáváme elektrokola Galaxy, Spirit & Dema…APACHE
Poradna – výběr elektrokola
Vybíráte nové elektro kolo, ale nevíte si rady? Nebojte, nenecháme Vás v tom. Nabídka elektrokol je dnes velice široká a pro běžného uživatele je složité se v ní zorientoval a vybrat nakonec to elektro kolo. Pokud nemáte možnost navštívit naší prodejnu, pomůžeme Vám s výběrem elektrokola na tomto místě. Níže naleznete všechny podstatné informace, které byste měli při výběru elektrokola získat.
Jakou velikost rámu elektrokola?
Co je velikost rámu?
Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů. Crossová (trekingová) kola mohou mít rám o 1 až 2 palce větší.
Určení velikosti rámu podle výšky postavy
Jak na správnou velikost jízdního kola? U volby velikostí můžete vyjít s přiložené orientační tabulky, ale pamatujte si, že velikosti rámů se velmi liší mezi jednotlivými kategoriemi kol i mezi jednotlivými značkami. Nejde proto dát nějaké jednotné přesné doporučení. Často jsou pro daného cyklistu vhodné i dvě velikosti a nestačí zohlednit jen tělesnou výšku. Pokud si nejste jistí správnou velikostí, raději nás kontaktujte a my vám pomůžeme s výběrem správné velikosti u konkrétního modelu kol.
Orientační přehled velikostí rámu s důrazem na pohodlný posed
Mějte prosím na paměti, že každý výrobce používá trochu jiné metodiky určení geometrie rámu, proto je dobré se vždy poradit s našimi specialisty pro určení vhodné velikosti rámu u konkrétního modelu. Níže uvedená tabulka slouží jako jednoduchý přehled pro získání základní představy, jaká velikost rámu pro Vás bude vhodná.
Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin
Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako “střed-střed”. Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce.
Při výběru velikosti rámu je potřeba pouvažovat také o tom, v jakém terénu strávíte většinu času, a jaký typ jízdy preferujete. Jiný posed volí turista a jiný závodník. Menší rámy jsou tužší, mají nižší těžiště a lépe se ovládají v náročnějším terénu. Větší rámy bývají pohodlnější a proto vhodnější pro delší vyjížďky a turistiku.
Správná poloha sedla:
Nastavte si správnou výšku sedla tak, aby jste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat z leva do prava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná.
Sklon sedla se nastavuje podle chuti jedce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.
Jaký typ motoru?
Jaký typ motoru mám zvolit pro své elektrokolo? Jaký typ motoru je nejlepší? Tuto otázku slyšíme v posledních týdnech u nás na prodejně nejčastěji. Na tuto relativně jednoduchou otázku však neexistuje jednoduchá odpověď. Mezi zákazníky obecně panuje přesvědčení, že motory umístěné ve středu šlapání jsou nejkvalitnější a čím dražší kolo, tím lepší a kvalitnější technologie.
Válka středových motorů – jaký typ motoru je nejlepší?
Ano, středové motory se zdají být komplexnější, lépe zpracované, vyrábí je velcí, renomovaní výrobci a mají nesporně celou řadu výhod. Můžeme zde však také vidět některé vlastnosti, které zákazníka mohou omezovat. Nelze tedy paušálně říci, který pohon je pro Vás lepší. Každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného, tudíž říct, že ten či onen typ pohonu je nejlepší by mohlo být zavádějící. U této otázky je velice důležité, aby Vám prodavač věnoval čas a dobře pochopil, co přesně od kola očekáváte, jaké jsou Vaše požadavky a možnosti. Na základě těchto informací a zkušeností by Vám měl zodpovědně poradit, která varianta pohonu je pro Vás nejvhodnější. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé typy motorů trochu podrobněji.
Jaké typy motorů se dnes na trhu objevují?
Motor v náboji zadního kola
U zadního umístění elektropohonu by se dalo říct, že vlastnosti jsou opakem předního pohonu, který je popsán výše. Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola.
Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru, apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by Vám jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a crossových/trekingových elektrokol. Pokud uvažujete o zakoupení elektrokola s motorem v zadním náboji, doporučujeme věnovat pozornost specifikaci motoru a řídící jednotky, protože mezi jednotlivými variantami na trhu jsou dnes poměrně velké rozdíly. A to především v plynulosti dávkování výkonu, hlučnosti a reálném výkonu. Obecně platí pravidlo, že motor i kolo by mělo být vybaveno značkovými komponenty, čím vyšší úroveň výbavy, tím samozřejmě lépe.
Výhody
- jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu
- cenová dostupnost
- slušný výkon
- jednoduchý a levný servis
- možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklada téměř žádný odpor)
Elektromotor ve středu kola – středový pohon
Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektro kol objevuje. Středové motory Vás mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu motoru, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru (pomocí volby vhodného převodu) je středový pohon úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností elektro kol středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé reálné dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště, vysoký výkon a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy. I ten, kdo s elektrokoly nemá žádnou zkušenost, dokáže po prvním svezení vyhodnotit, že tato varianta pohonu je nejpřirozenějším řešením z aktuálně dostupných možností.
Pokud máte možnost srovnání jízdy na nábojovém a středovém motoru, jen málokdo uvažuje o zakoupení motoru v náboji zadního kola – pokud do výběru nemusíme zohlednit pořizovací cenu. Obecně můžeme říci, že středové pohony fungují naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Důležité je podotknout, že samozřejmě i u středových pohonů jsou lepší a slabší typy motorů, proto je dobré dobře vybrat konkrétní typ z aktuální nabídky. U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru, tak, aby Vás elektrokolo nedostalo do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned 3 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory u motoru Bosch např. provádí měření 1000-krát za sekundu, díky tomu si můžete nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru, baterie i obvykle výrazně lepší mechanickou výbavou kola samotného. Proto nemusí být cenový rozdíl v konečném efektu tak výrazný, jak se může na první pohled zdát. Aktuálně se ceny elektrokol se středovým motorem podařilo snížit na historické minimum, proto můžete sehnat kolo s kvalitním středovým pohonem již pod 40.000 Kč.
Výhody
- bezkonkurenční jízdní vlastnosti a přirozený pocit z jízdy (elektrokolo Vás nijak „neobtěžuje“)
- až ohromující výkon (přes 700W ve špičce) – vyjedete jakýkoliv kopec
- naprosto přesné a citlivé dávkování výkonu kola
- tichý a plynulý projev motoru
- dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě)
- optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště
- vysoká spolehlivost
- volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti v jakémkoliv terénu při dosažení nízké spotřeby kola (to u nábojového motoru možné není)
- zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola
Nevýhody
- vzhledem k velkému zájmu problémy s dostupností elektrokol se středovým pohonem
- vyšší citlivost na přesnost seřízení řazení a přehazovačky
- zkrácení životnosti řetězu o 10-20% v porovnání s běžným kolem
- jiné nás nenapadají
Nejprodávanější středové motory na evropském trhu
Rozhodující není pouze výkon, váha nebo vzhled motoru. Důležitá je samozřejmě také hlučnost, plynulost dávkování výkonu, spotřeba energie, použité materiály, servisní zázemí, atd., atd. Všechny získané zkušenosti s jednotlivými typy pohonů se Vám pokusíme v následujících řádcích předat. Důležité je podotknout, že se jedná o náš subjektivní názor a zkušenosti nasbírané v rámci naší každodenní praxe. Nejedná se tedy o žádný PR článek nebo reklamní text použitý z tiskových zpráv výrobců.
Nabídka elektrokol se středovým motorem dle výrobce:
Podrobnější hodnocení jednotlivých pohonů:
Středový motor BOSCH
Bosch je obecně známkou nekompromisní kvality a u středových motorů pro elektrokola se tato skutečnost potvrzuje. Funguje naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Středový pohon od německé značky Bosch je dlouhodobě hráčem číslo jedna na trhu s elektrokoly. Každým rokem ho ostatní konkurenti úspěšně dotahují či kopírují, proto se podíl motorů značky Bosch na trhu s elektrokoly každým rokem snižuje. Nicméně stále můžeme s klidným svědomím konstatovat, že pohony Bosch jsou v komplexním měřítku opravdu tím nejlepším, co trh momentálně nabízí. Každá z konkurenčních značek je v něčem dobrá, ale nikdo není ve všech ohledech tak precisní a důsledný, jako právě německý Bosch. I proto většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to především pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, vlastnosti a samozřejmě prozatím nepřekonanou invenci této německé značky. Žádný z jiných výrobců neposkytuje svým zákazníkům tak rozsáhlé služby, servisní zázemí, displej s možností navigace, dostupné aplikace pro mobilní telefon, diagnostiky a garanci dostupnosti ND jako právě Bosch. Mimo jiné i životnost baterií Bosch patří mezi nejdelší na trhu.
Srdcem systému je výkonný středový motor Drive Unit. Integrovaná řídící jednotka každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů a na jejich základě pak optimalizuje výkon motoru a míru asistence. V motoru je zabudován snímač šlapání (otáčení klik) a torzní snímač síly šlapání, na zadní rámové stavbě je pak umístěn snímač rychlosti (otáček zadního kola). Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu až 80 Nm.
Bosch má ve své nabídce tyto modelové řady:
- Bosch Active Line – 40 Nm – motor určený spíše pro městská a krosová elektrokola
- Bosch Active Line PLUS – 55 Nm – (novinka 2018) – nový typ motoru s velkým převodníkem – vhodné pro cykloturistiku a lehčí terén
- Bosch Performance Line – 60 Nm – motor určený pro univerzální využití
- Bosch Performance Line CX – 75-80Nm – motor určený speciálně pro terénní elektrokol
Nový typ motoru Bosch Performance CX je určen primárně pro terénní elektrokola, kde se očekává sportovní výkon v nejnáročnějším terénu. Velmi přesný a citlivý pohon v kombinaci s kvalitním jízdním kolem vytváří silnou podporu, která Vám pomůže ovládnout jakýkoliv terén. Elektropohon Performance Line CX je proti předchůdci z r. 2014 menší a nižší, což umožňuje jízdu i ve velmi náročném terénu bez poškození. Světlost se zvýšila o cca 4cm. Velký posun registrujeme také ve snížení vnitřního odporu motoru při jízdě bez asistence motoru. Podpora rychlosti je v základní výbavě do 25 km/h, na přání zákazníka je možné rychlost upravit na rychlost až 55 km/h – více o této úpravě naleznete ZDE.
Naši zákazníci si na elektrokole se středovým pohonem Bosch velmi často chválí přirozený pocit z jízdy. Motor se chová čitelně a akusticky jezdce nijak neobtěžuje. Někdy je dokonce těžké rozpoznat, zda je motor zapnutý či vypnutý. I při jízdě v hodně členitém a náročném terénu Vás motor Bosch nikam „netlačí“ a chová se předvídatelně. Velkou výhodou je také funkce odpojení výkonu motoru při řazení, která pomáhá jezdci k pohodlnějšímu přeřazení i při jízdě do prudkého kopce a v neposlední řadě výrazně snižuje opotřebení řetězu a celého pohonného systému. Pokud hledáte vhodné elektrokolo pro ženu nebo začínajícího cyklistu, můžete si být jisti, že pohon Bosch je optimálním řešením.
Na prodejně se často setkáváme s dotazem, zda není nevýhodou malý pastorek (přední rozeta), kterým je motor Bosch vybavený. Při pohledu na motor Bosch se jedná o logický dotaz, ale obavy z lehkých převodů jsou zbytečné. Nemusíte se bát, že převod bude příliš lehký, motor má integrovaný poměrový převod v poměru 2,5 krát (pokud má tedy malý pastorek 15 zubů je to jako byste měli u běžného kola převodní o 38 zubech). V případě, že je kolo vybavené 11 převody vzadu, rozsah převodů je naprosto dostačující a získáváte výhodu jednoduchého řazení pouze na zadní přehazovačce. Navíc Vám odpadne zcela obsluha a údržba předního přesmykače, kolo je lehčí a životnost řetězu je díky absenci převodníku delší, jelikož ho nepoškozují náběhové zuby na převodníku. To co se tedy na první pohled může zdát, jako nevýhoda se záhy obrací ve výhodu. Především rekreační jezdci ocení naprostou jednoduchost obsluhy a minimální nároky na servis celého pohonného aparátu.
Výhody pohonu Bosch
- kvalita zpracování a téměř 100% spolehlivost
- kultivovaný a čitelný jízdní projev
- odpojení výkonu motoru při řazení
- minimální hlučnost pohonu
- vysoký výkon motoru
- displej s navigací a GPS
- 100% servisní zabezpečení, podpora, diagnostiky
- pocitově nejpříjemnější svezení, krouticí moment je rozložený do širokého spektra otáček motoru = díky tomu motor nevyžaduje tak častou nutnost řazení jako
- v případě motoru Yamaha či Brose
Nevýhody pohonu Bosch
- dlouhodobý problém s dostupností motorů Bosch
- přední malý pastorek je náchylnější na opotřebení ve srovnání s velkým talířem (nový pastorek vychází na cca. 450 Kč, takže se nejedná o zásadní položku
Středový motor YAMAHA
Tradiční značka Yamaha přinesla koncem roku 2014 nový typ středového motoru pro elektrokola Yamaha PW a na trhu způsobila poměrně velký rozruch. Segment, kde do té doby dominoval téměř monopolní Bosch, se značce Yamaha podařilo narušit a již během roku 2015 si získala velkou oblibu jak u zákazníků, tak i u odborné veřejnosti a novinářů. Obliba pohonu Yamaha roste každým rokem a dnes můžeme konstatovat, že se Yamaha dostala do pozice, kdy je rovnocenným soupeřem motorů Bosch. U elektrokol Haibike 2017 navíc přišla Yamaha s novým typem motoru Yamaha PW-X, který se podařilo zmenšit, snížit váhu o téměř 0,5 kg na 3,1 kg a zvýšit krouticí moment až na 80Nm.
Další zásadní předností motorů Yamaha je velmi malá šířka motoru, díky čemuž se podařilo umístit na osu šlapání dvě ozubená kola (tzn. převody 2×10), díky čemuž máte k dispozici velkou škálu převodů – jak pro jízdu do extrémně prudkého kopce, tak i pro pohodlné šlapání při jízdě ve vyšších rychlostech. Podpora rychlosti je v základní výbavě do 25 km/h, na přání zákazníka je možné rychlost upravit na rychlost až 50 km/h.
U modelů 2017/2018 můžeme pozorovat, že u Yamahy intenzivně zapracovali na zvýšení citlivosti v dávkování výkonu elektromotoru, tím došlo i ke zkrácení reakční doby motoru. Díky tomu Yamaha reaguje opravdu téměř okamžitě a výkon motoru Vám nechybí ani v extrémních podmínkách, kde se potřebujete na výkon elektromotoru spolehnout. Proto nachází motory Yamaha uplatnění především u horských a krosových elektrokol. Uvedené vlastnosti motoru Yamaha ocení především aktivnější jezdci, kteří dokáží plně využít potencionálu motoru. Díky široké škále převodů umožňuje motor optimalizovat výkon podle aktuální potřeby a tím dosáhnout co nejdelšího dojezdu. U motoru Yamaha musíte počítat s častější frekvencí řazení než u motoru Bosch, jelikož krouticí moment je nutné podpořit (najít) vhodnými otáčkami motoru. Pohon Yamaha tedy příliš nedoporučujeme pro jezdce, kteří nemají naučenou a zažitou techniku řazení z běžného kola, protože z předností motoru Yamaha by se mohly stát obratem nedostatky či nevýhody.
Výhody pohonu Yamaha
- přímý přenos síly na kliky = minimální odpor motoru při jízdě bez zapnuté asistence motoru
- velké spektrum převodů – 20-22 převodů
- nízká hmotnost zajišťuje dobré jízdní vlastnosti a optimální těžiště
- malý rozměr motoru poskytuje vysokou průchodnost v terénu
- baterie Yamaha se vyklápí směrem do strany. Tím je dosaženo úspory místa, což se pozitivně projeví především u malých velikostí rámu, kde může jít horní rámová trubka těsně k baterii
- velké spektrum převodů – 20 převodů
- okamžitý výkon motoru při rozjezdu
Nevýhody pohonu Yamaha
- absence odpojení výkonu motoru při řazení (klade větší důraz na techniku řazení)
- akusticky o něco hlučnější projev motoru než např. Bosch nebo Bafang
- o něco kratší životnost řetězu než u motoru Bosch
- méně přehledný ovladač na řídítkách
Středový motor BAFANG – MAX DRIVE
Značka Bafang se v odvětví elektrokol prosadila především díky nábojovým (předním a zadním) motorům, kde je dlouhodobě jedničkou na světovém trhu. V posledních pěti letech se však Bafang intenzivně zaměřil i na výrobu středových motorů. Rozměrově je motor o něco objemnější a vizuálně je na elektrokole výraznější, tudíž finální design kola nepůsobí tak propracovaně, jako v případě pohonů Bosch, Brose nebo Yamaha. Jízdní projev motoru je příjemný a motor je až překvapivě tichý – vnímáme tento motor jako druhý nejtišší, hned po motoru Bosch. Musím přiznat, že jsem z počátku vnímal pohon Bafang, jako levnější alternativu ke značkovým pohonům a jízdní projev i zpracování bylo „slabší“. Nicméně poslední verze motoru Bafang, která se používá u modelů 2017 (např. Leader Fox, Apache, Agogs, apod.), výrazně dotahuje konkurenci a v pomyslném žebříčku jednotlivých značek bychom přiřadili Bafangu třetí místo, ihned za Bosch a Yamaha.
Hlavní výhodou pohonu Bafang je zajímavá cena, jelikož elektrokola s pohonem Bafang můžete na trhu koupit již od 35.000 Kč. Je pravdou, že úroveň zpracování některých komponentů, jako je např. nabíječka či palubní ovladač nedosahují takových kvalit a designového zpracování, ale to je spíše takový menší kosmetický nedostatek. Servisní zabezpečení a spolehlivost motorů je na vysoké úrovni. Drobnou výtku máme pouze k nastavení a rozložení krouticího momentu. Dle údajů výrobce disponuje motor krouticím momentem 80 Nm, nicméně v praxi dosahuje motor subjektivně nižšího výkonu a v praktickém srovnání výkonově za konkurencí Bosch, Yamaha, Brose prokazatelně pokulhává. Motor Bafang je možné označit jako motor „bez emoce“. Motor nedosahuje žádné výrazné špičky, máte pocit, jako kdyby jel pořád konstantně, bez výraznějších výkyvů. Pro někoho to můžeme být výhoda (zejména u krosových a městských kol – případně dámském využití), ale v případě jízdy v členitějším a těžším terénu může výkon chybět.
Základní parametry
- Hmotnost motoru: 3,8 kg
- Max. kroutící moment: 70-80Nm (subjektivně na nás motor působí slabším dojmem)
- Počet jízdních režimů: 4-5 (dle nastavení výrobce)
- Automatická detekce při řazení: ne
Výhody pohonu Bafang
- nižší pořizovací cena
- tichý chod motoru
- servisní zabezpečení + nižší cena náhradních dílů
- vhodné pro rekreační jízdu v mírně zvlněném terénu
- výrobce může použít libovolný akumulátor, díky tomu se objevují modely s kapacitou vyšší než 16Ah (600Wh a více)
Nevýhody pohonu Bafang
- vyšší hmotnost motoru
- o něco méně citlivý torzní snímač, regulace výkonu není zcela přesná a citlivá
- pomalejší nástup výkonu při rozjezdu
- menší rozsah převodů – nevhodné do větších kopců
- občas nalezneme v rámci servisu drobné výrobní nepřesnosti
Středový motor BROSE
Firma Brose je známa především pro motoristy, neboť jde o pátého největšího dodavatele dílů pro automobily na světě. Hlavní produktem jsou elektronická ovládání dveří, kufrů, sedadel apod. Elektropohon Brose není prozatím tolik rozšířený jako Bosch nebo Yamaha, nicméně se o něm každým rokem začíná více a více mluvit. Mezi ostatními středovými elektropohony totiž vyčnívá díky vysokému krouticímu momentu – až 90Nm, čehož prozatím nedosahuje žádná jiná značka na tuzemském trhu. Motor je vybaven trojicí snímačů, které se starají o přirozené dávkování výkonu v závislosti na tlaku jezdce do pedálů.
Kliky jsou většinou doplněny dvojpřevodníkem (stejně jako u pohonu Yamaha), což Vám poskytne komfort v podobě většího množství převodů. Většinou se setkáte s variantou 2 x 10-11 převodů. Jízdní projev motoru Brose není špatný, v prudkých stoupáních můžeme potvrdit výhodu vysokého výkonu, nicméně plynulost a dávkování výkonu vykazuje určité nedostatky. Motor je charakteristický hrubším chodem a při dosažení rychlosti 25 km/h dojde k náhlému odpojení výkonu motoru, pokud rychlost klesne pod hranici 25 km/h motor vám začne opět pomáhat. Celý tento proces je však při jízdě na hranici uvedené rychlosti poměrně nepříjemný, jelikož vypnutí a zapnutí není plynulé, tak jako např. u motorů Bosch, Bafang či Yamaha. Kolo v takovém režimu s jezdcem tedy „cuká“ a jízda po rovině se může stán až nepříjemnou. Dalším negativem, se kterým se setkáváme, je velká ztráta energie na řemenu, který přenáší výkon motoru na kliky. To způsobuje dvě negativa:
- Vyšší spotřeba energie motoru = kratší dojezd v reálných podmínkách (v rámci našich testů dosahoval motor Brose pouze 2/3 dojezdů v porovnání s konkurencí)
- Při jízdě bez asistence motoru generuje motor Brose poměrně citelnou ztrátu / odpor. Tento projev má za následek to, že při jízdě bez asistence motoru, se jezdec poměrně citelně trápí a jízda Vám nepřináší radost. Nespornou výhodou této pohonné jednotky je povedená integrace motoru do rámu kola. Na tuzemském trhu můžeme najít motory Brose u značek Bulls, Hercules nebo třeba Specialized. U všech uvedených modelů je design kola velice podaření, ale jízdní projev motoru je pro nás bohužel slabší.
Základní parametry
- Hmotnost motoru: 3,4 kg
- Max. kroutící moment: 90Nm
- Počet jízdních režimů: 3-4 (dle nastavení výrobce)
- Automatická detekce při řazení: ne
Výhody pohonu Brose
- dvoj-převodník = 2×10 převodů
- vysoký výkon
- povedená integrace motoru do rámu
- nízká hlučnost
Nevýhody pohonu Brose
- vyšší spotřeba energie na jeden ujetý km = kratší dojezd i při použití vyšší kapacity baterie
- nečitelné dávkování výkonu motoru (motor při zapojení či odpojení výkonu poměrně „cuká“)
- při šlapání bez asistence motoru je jízda velmi náročná, při tlaku na kliku dochází k poměrně velkému propnutí díky použití řemenu v motoru. Tím se část energie, kterou vynakládáte do šlapek ztrácí
- slabší servisní zázemí a dlouhé dodací lhůty ND
- v porovnání s Bosch či Yamaha vyšší míra poruchovosti
- motor Brose dosahuje max. kroutícího momentu pouze v určitých otáčkách. Pro dosažení optimálního výkonu je tedy nutné poměrně hodně řadit. Tento motor doporučujeme tedy spíše pro technicky zdatné (vyježděné) jezdce
- nekorektní zobrazení dojezdů (testováno u modelů Bulls a Specialized)
Středový motor SHIMANO
U nás ve firmě jsme byli na tento nový typ motoru od Shimano 8000 velmi zvědaví. Těšili jsme se, že se značce Shimano podaří získat zpět pozici, kterou s původním typem motoru Shimano 6000 „ztratila“. S prvními testy jsme však zjistili, že i nový typ pohonu nedosahuje takových parametrů jako konkurence a následné dlouhodobé testy elektrokol s pohonnou jednotkou Shimano nás v tom pouze utvrdili. Značka Shimano má velký potencionál k tomu, aby se stala jedním z hlavních výrobců motorů pro elektrokola, ale bohužel se stávajícími motory této pozice nedosáhne. Nový motor má bezesporu nějaké výhody a zajímavé konstrukční řešení, celkový dojem z pohonu a pocit z jízdy je však průměrný a místy až podprůměrný. Náš pocit je tedy takový, že většina výrobců elektrokol tento typ motoru používá spíše jako alternativu k výše uvedeným pohonům, které jsou z kapacitních důvodů mnohdy nedostupné v potřebném množství. Pokud uvažujete o zakoupení tohoto typu motoru, doporučujeme před nákupem realizovat testovací jízdu a mít možnost porovnat s ostatními typy motorů, abyste měli možnost reálného porovnání. Shimano se při vývoji motoru soustředilo až příliš na konkrétní technické prvky jako např. kadenční šlapání, šířka středové hřídele, apod. Nicméně celkový dojem z motoru a pocit z jízdy je pro běžného cyklistu slabší a méně příjemný.
Shimano STePS 8000
Pohon Shimano 8000 je primárně určen pro terénní MTB elektrokola. Tato novinka se vyznačuje několika vylepšeními, které oceníte především v prudkých stoupáních v terénu. Motor u varianty Steps 8000 s technickým označením DU-E8000 váží 2,88 kg (bez krytu), což je o 300 gramů méně, než starší varianta Steps 6000.
Většími obměnami prošla vnější konstrukce motoru a hlavně jeho tvar. Je přizpůsoben pro kola s kratší řetězovou vzpěrou a zároveň pro jízdu v terénu, kde je nutná vyšší světlost pro průjezd. Další vychytávkou je vycentrování klik přesně mezi trojici montážních bodů. Tento systém má za následek lepší efektivitu při šlapání i samotného tahu elektropohonu. Na rozdíl od slabší verze Steps 6000 došlo i k zúžení Q-faktoru (užší kliky) na pouhých 177 mm. To je prakticky stejně jako běžné kliky Shimano XT. Užší Q-faktor má za následek lepší zdvih pedálu a opět lepší průchodnost terénem. Displej je u nového Shimana řešen velmi úsporně. Již z designu je zřejmé jeho užití – pro MTB kola. Vlevo na řidítkách naleznete ovládací páčku, uprostřed jednoduchý displej.
Základní parametry:
- Hmotnost motoru: 2,8 kg (bez krytu motoru)
- Max. kroutící moment: 70Nm
- Počet jízdních režimů: 3
- Automatická detekce při řazení: ne
Shimano STePS 6000
Pro městská, trekingová a levnější kola se používá tento starší a ekonomicky dostupnější systém pohonu. Motor váží 3,2 kg, přičemž je schopen dosáhnout maximální kroutící moment 50 Nm. Vyznačuje se integrovanou řídící jednotkou, snímačem otáčení klik a torzním snímačem síly šlapání. Samotný motor je poměrně malý. K dispozici jsou dva modely motoru ze série 6000. Model DU-E6010 se používá výhradně u kol s torpédovou brzdou, zatímco model DU-E6001 je vhodný pro ostatní typy kol.
Tato varianta motoru se na trhu příliš neosvědčila a většina výrobců elektrokol dnes tento typ motoru v nabídce nemá. Pokud ho někde objevíte, je to obvykle doprodej starší skladové zásoby. U nás na prodejně tento typ motoru už aktuálně také nenajdete, jelikož v rámci konkurence ostatních značek, neposkytuje žádné zásadní výhody nebo prodejní argumenty, které by Vás přesvědčili ke koupi.
Základní parametry:
- Hmotnost motoru: 3,2 kg (bez krytu motoru)
- Max. kroutící moment: 50Nm
- Počet jízdních režimů: 3
- Automatická detekce při řazení: ne
Výhody pohonu Shimano
- obvykle není problém s dostupností elektrokol s tímto pohonem
- intuitivní a praktické přepínání jízdních režimů
- motor shimano umožňuje dobré geometrie rámů
Nevýhody pohonu Shimano
- nízký výkon motoru
- nečitelné dávkování výkonu motoru (motor při zapojení či odpojení výkonu „cuká“)
- poměrně vysoká hlučnost
- při šlapání bez asistence motoru je jízda velmi náročná
- vysoká cena
Závěr
V tomto článku nejsou samozřejmě zastoupené všechny typy motorů, ale uvedený výčet zahrnuje nejfrekventovanější a nejčastěji používané výrobce. Jistě na trhu naleznete i další menší značky, které nabízí různé typy motorů, ale jelikož s nimi nemáme dostatek praktických zkušeností, do článku jsme je neumístili.
Pokud uvažujete o zakoupení elektrokola a nemáte jasnou představu, který motor zvolit, můžete nás kontaktovat nebo se zastavit u nás na prodejně, rádi Vám s výběrem vhodného elektrokola pomůžeme.